Metaverse, sanal interaktif 3B dünyalardır. Üzerinde yaşadığımız evrende olduğu gibi, metaverse dünyaları da birbirlerine bağlanabilir. Fortnite gibi çok kullanıcılı online oyunlar, Minecraft veya Roblox gibi oyuncuların oluşturduğu sanal dünyalar, metaverse fikrini gösteren bazı unsurlara sahip.
1992 yılında yayınlanan Neal Stephenson’ın Snow Crash romanında bahsedilen fikir, metaverse’in oyunların veya video konferans uygulamalarının çok ötesine geçebileceğini anlatıyor.
NVIDIA Simülasyon Teknolojisi Başkanı Rev Lebaredian, metaverse’in herhangi bir uygulamaya veya tek bir yere bağlı olmayan bir platform haline geleceğini söylüyor.
Sanal yerler nasıl kalıcı olacaksa, dijital malların ve kimliklerin artırılmış gerçeklikle bir sanal dünyadan diğerine ve hatta bizim dünyamıza geçmesine izin vererek, içinde hareket edenlerin nesneleri ve kimlikler de kalıcı olacaktır.
Lebaredian, “sonuç olarak gerçek dünya kadar zengin başka bir gerçeklik, başka bir dünya oluşturmaya çalışıyoruz.” diyor.
Bu düşünceler en genel ifadeyle 3B dünyaları ortak bir sanal evrene bağlamak için NVIDIA Omniverse ile çalışmaya başladı bile. Omniverse ile gerçek zamanlı tasarım işbirliği, fabrikaların dijital ikizlerinin oluşturulması gibi projeler endüstride kullanılmaya başlandı. Kullanım alanları ve kullanıcı sayıları da gittikçe artıyor.
NVIDIA Omniverse Creates, Metaverse’te Dünyaları Nasıl Bağlıyor?
Omniverse’in nasıl çalıştığını üç bölümde anlatıyoruz.
İlk olarak Omniverse Nucleus’tan başlayalım. Nucleus, kullanıcıları birbirine bağlayan ve 3B varlıkların, sahne açıklamalarının değiş tokuşunu sağlayan veritabanı motoru.
Kullanıcı (tasarımcı, animatör, deneyimli veya deneyimsiz ne derseniz.) bir kere bağlantıktan sonra, modelleme, düzen, gölgelendirme, animasyon, aydınlatma, özel efekt veya render işlemlerini tek başına yapabileceğini gibi işbirlikleri ile de yapabilir.
Omniverse Nucleus, Pixar’ın 2012’de yayınladığı değişim kütüphanesi olan USD’yi (Universal Scene Description) kullanıyor. USD, 2016’da açık kaynak olarak kullanıcılara sunulduktan sonra gelişen birçok endüstri ve uygulama için 3B’lu verileri tanımlamak, paketlemek, birleştirmek ve düzenlemek için kullanımı kolay ve zengin özellikleri olan ortak bir dil sağlar. Lebardian, web için HTML ne anlama geliyorsa, USD’nin de metaverse için o anlama geldiğini söylüyor.
Nucleus’a birden fazla kullanıcı bağlanabilir, yaptıkları değişiklikleri USD snippet olarak iletebilir veya alabilirler. Tabi kullanıcılar aynı ofisten bağlanabildiği gibi farklı ülkelerden de bağlanabilirler.
Şimdi ikinci bölüme geçiyoruz. İkinci bölüm; sanal dünyanın simülasyonu yapan kompozisyon, render ve animasyon motoru.
Omniverse fiziksel tabanlı olacak şekilde oluşturulan bir platformdur. NVIDIA RTX grafik teknolojileri, sanal dünyada bir ışının gerçek zamanlı ve fizik kurallarına uygun bir şekilde nasıl yansıyacağını hesaplar ve gösterir.
Omniverse, NVIDIA PhysX ile fiziği de sanal dünyalarda simüle eder. Kullanılan malzemeleri, objeleri ve varlıkları da NVIDIA MDL (material language definition) ile simüle eder.
Omniverse, NVIDIA AI ile tam entegre bir şekilde çalışır. Daha sonra açıklayacağımız robotik çalışmaları için çok önemli bir gereklilik.
Omniverse bulutta yerel, çoklu GPU’lar ile ölçeklenebilir, herhangi bir RTX platformunda çalışabilir ve herhangi bir cihaza uzaktan veri ve görüntü akışı sağlar.
Üçüncü bölüm CloudXR. OpenVR uygulamalarından Android ve Windows cihazlarına genişletilmiş gerçeklik (XR) içeriği akışı için istemci ve sunucu yazılımı içeren ayrıca kullanıcıların Omniverse’e giriş ve çıkış yapmasını sağlayan teknoloji CloudXR’dır.
Siz sanal gerçekliğe (VR) Omniverse ile girerken, AI da artırılmış gerçeklik (AR) ile Omniverse’ten dışarı, gerçek dünyaya gelir.
Apple’ın genel merkezini ve Londra’nın ünlü 30 St Mary Axe ofis kulesini tasarlayan Foster + Partners’taki tasarımcılar, Omniverse kullanarak binalar tasarlıyor.
Industrial Light & Magic, birden fazla stüdyodan dahili ve harici araçların işlem hatlarını bir araya getirmek için Omniverse’i test ediyor. Omniverse onların işbirliği yapmalarına, çekimlerini gerçek zamanlı olarak render almalarına ve holodecks gibi devasa sanal setlerin oluşturulması gibi proje aşamalarında kullanıyorlar.
Ericsson, yoğun şehir ortamlarında çok yollu paraziti en aza indirerek, 5G dalga yayılımını gerçek zamanlı olarak simüle etmek için Omniverse’i kullanıyor.
Bentley Systems, Omniverse’i kullanarak uygulamalar geliştiriyor. Bentley’in iTwin platformu, bir altyapı varlığının yapısını simüle etmek için bir 4B altyapı dijital ikizi oluşturuyor ve yaşam döngüsü boyunca performansını izleyerek optimize ediyor.
Metaverse, İnsanların ve Robotların Beraber Çalışmasına Yardım Edebilir
NVIDIA Omniverse’in en önemli özelliği, fizik kurallarına uygun olması. Omniverse, parçacıkları, akışkanları, materyalleri hatta makineleri yayları ve kablolarına kadar simüle edebiliyor.
Yukarıdaki gibi sanal dünyalar, robotların eğitilmesi için çok uygun ortamlar sunuyor.
Gerçek dünyayı sanal bir dünyada modellemek, robotiğin standart yeteneğidir. Gerçek dünyada test edemeyeceğiniz senaryoları dijital dünyada hazırlayarak robotları daha iyi eğitebilirsiniz. Robotları Omniverse’te eğittikten sonra algoritmanızı da NVIDIA Jetson’a yükleyerek gerçek robotunuza bağlayabilirsiniz. Kullanacağınız robotlar tamamen sizin istediğiniz boyut ve şekilde olabilir. Kutu taşıyıcıları, alma ve yerleştirme kolları, forklitler, arabalar, kamyonlar sadece birkaç örnek.
Metaverse ve NVIDIA Omniverse, Dijital İkizleri Nasıl Oluşturuyor?
BMW Group’un uygulamaya koyduğu bir fikir, NVIDIA Omniverse’ü insanların ve robotların beraber daha iyi çalışmasını sağlıyor. BMW Group, Omniverse’te bir fabrikasını tamamen dijital olarak tasarladı ve simülasyonunu yaptı. Kısacası dijital ikizini NVIDIA Omniverse kullanarak oluşturdu.
Omniverse’te oluşturduğunuz fabrika:
- Fabrikanın çıktılarını simüle ederek kurumsal kaynak planlama sistemlerinize bağlanabilir.
- Planladığınız yeni tesis yerleşimlerini simüle edebilir.
- Fabrika çalışanlarını robota bağlayan teleoperasyonlar için gösterde panosu olabilir.
Sanal fabrikanızı çalıştıran AI ve yazılım, gerçek fabrikayı çalıştıracak olanla aynı.
Tasarımlarınızı, dijital ikizlerinizi oluştururken kullanacağınız çeşitli programların konektörleri Omniverse’te mevcut. Eğer kendi konektörünüzü oluşturmak isterseniz Omniverse Connector SDK’yı kullanarak yapabilirsiniz.
Geleceğe dönüş: sırada ne var?
Yüksek çözünürlüklü ekranlar, Oculus Quest gibi başa takılan sanal gerçeklik gözlükleri ve Microsoft Hololens gibi karma gerçeklik cihazlarının tümü, daha gerçekçi deneyim oluşturmak için atılan adımlardan sadece bazıları.
Bütün bu cihazlar gelişme aşamasında ve gelişecek. Ama en önemlisi zaten elimizin altında: gerçek dünyamızın dijital ikizini oluşturan NVIDIA Omniverse.
NVIDIA Omniverse tarafından hayata geçirilen metaverse, insanları, yapay zekayı ve robotları fantastik yeni dünyalarda bir araya getirmeyi vaat ediyor.
Yazının kaynağına buradan ulaşabilirsiniz.
OPENZEKA HABERLERİ
Hesaplarınızda paylaşmak ister misiniz?